Algemene voorwaarden (op maat) groepsreizen
Deze algemene voorwaarden en informatie zijn van toepassing op de speciaal in opdracht gemaakte groepsreizen van Frisian Travel.
Inleidende bepalingen
Artikel 1
In deze voorwaarden wordt verstaan onder
Frisian Travel: Frisian Travel gevestigd aan de Doniawei 54 te Damwâld.
Opdrachtgever: De partij welke Frisian Travel de opdracht verstrekt een reis te organiseren en uit te voeren.
Reisovereenkomst: De overeenkomst waarbij Frisian Travel zich jegens zijn opdrachtgever verbindt tot het verschaffen van een, in overleg met de opdrachtgever, georganiseerde reis en/of vervoer en/of verblijf en/of toeristische dienst.
Reiziger: Degene te wiens behoeve de reis is bedongen.
Totstandkoming reisovereenkomst
Artikel 2, lid 1
De reisovereenkomst komt tot stand door aanvaarding door de opdrachtgever van het aanbod van Frisian Travel.
Artikel 2, lid 2
a. Het aanbod van Frisian Travel is vrijblijvend en kan zonodig door Frisian Travel worden herroepen. Herroeping dient onverwijld na aanvaarding te geschieden.
b. Kennelijke fouten en/of vergissingen in het aanbod binden Frisian Travel niet.
Artikel 2. lid 3
De opdrachtgever zal ten behoeve van het sluiten van de reisovereenkomsten de uitvoering daarvan alle benodigde gegevens betreffende hemzelf en de andere reiziger(s) tijdig verstrekken aan Frisian Travel. Indien opdrachtgever in deze informatieplicht tekort schiet en dit tot gevolg heeft dat opdrachtgever of de reizigers voor wie opdrachtgever de overeenkomst heeft gesloten door Frisian Travel van (verdere) deelname van de reis wordt (worden) uitgesloten, worden de daaruit voortvloeiende kosten aan opdrachtgever c.q. reizigers in rekening gebracht.
Artikel 2, lid 4
Degene die namens of ten behoeve van een ander de reisovereenkomst aangaat, is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit de overeenkomst voortvloeien.
Artikel 2, lid 5
Alle gegevens uit het aanbod van Frisian Travel maken mede deel uit van de overeenkomst, voorzover niet anders blijkt. Iedere verlangde afwijking van of toevoeging aan het door Frisian Travel aangeboden reis(arrangement) behoeft de nadrukkelijke schriftelijke instemming van Frisian Travel.
Artikel 2, lid 6
Frisian Travel draagt geen verantwoordelijkheid voor foto’s, folders en ander voorlichtingsmateriaal, voorzover onder verantwoordelijkheid van derden uitgegeven.
Betaling
Artikel 3, lid 1
Bij de totstandkoming van de reisovereenkomst dient een bedrag (aanbetaling) te worden voldaan dat gelijk is aan 30% van de totale overeengekomen reissom, tenzij in het betreffende schriftelijke aanbod anders is aangegeven.
Artikel 3, lid 2
Het restant van de reissom moet uiterlijk zes weken voor de dag van vertrek in het bezit zijn van Frisian Travel. Bij niet tijdige betaling kan na sommatie en na het verstrijken van de in de sommatie gestelde termijn de reisovereenkomst door of namens Frisian Travel met onmiddellijke ingang worden ontbonden, in welk geval artikel 6 van toepassing is en de reeds betaalde gelden met de annuleringsgelden c.q. schadevergoeding zullen worden verrekend. Indien de reisovereenkomst binnen 6 weken voor de dag van vertrek tot stand komt, moet terstond de gehele reissom worden voldaan. Indien Frisian Travel geen gebruik maakt van de in dit artikel genoemde bevoegdheid tot ontbinding kan de opdrachtgever hieraan geen enkel recht ontlenen.
Artikel 3, lid 3
Levering en diensten welke niet bij de oorspronkelijke reisovereenkomst zijn inbegrepen, maar waarvoor tijdens de reis opdracht wordt gegeven, worden direct na uitvoering van de overeenkomst aan de opdrachtgever gefactureerd.
Reissom
Artikel 4, lid 1
De geoffreerde reissom geldt per persoon, tenzij in het aanbod anders is aangegeven. Mocht van het aantal personen zoals aangegeven in het aanbod worden afgeweken, dan is Frisian Travel gerechtigd een nieuwe reissom vast te stellen. Alle overige afwijkingen na totstandkoming van de reisovereenkomst behoeven de nadrukkelijke toestemming van Frisian Travel terwijl Frisian Travel in dat geval het recht heeft de extra kosten bij de opdrachtgever in rekening te brengen.
Artikel 4, lid 2
De geoffreerde reissom is gebaseerd op de prijzen, waaronder vervoers- en brandstofkosten, geldkoersen, heffingen en belastingen, etc. zoals deze Frisian Travel bekend waren ten tijde van het verstrekken van het aanbod.
Artikel 4, lid 3
Frisian Travel behoudt zich het recht voor de reissom te verhogen, indien er zich na het sluiten van de reisovereenkomst verhogingen voordoen van de kostencomponenten als bedoeld in lid 2.
Informatie
Artikel 5, lid 1
De opdrachtgever alsmede de reizigers dienen bij vertrek en gedurende de reis in het bezit te zijn van de benodigde documenten, zoals een geldig paspoort, of, waar toegestaan, een toeristenkaart en de eventueel vereiste visa, bewijzen van inenting en vaccinatie, rijbewijs en groene kaart.
Artikel 5, lid 2
De opdrachtgever zal zelf bij de betrokken autoriteiten de nodige informatie inwinnen en tevens tijdig voor vertrek nagaan of eerdere verkregen informatie intussen niet is gewijzigd.
Artikel 5, lid 3
Indien de opdrachtgever c.q. de reiziger(s) de reis niet (geheel) kan maken wegens het ontbreken van enig (geldig) document, komt zulks met alle daaraan verbonden gevolgen voor rekening van de opdrachtgever, tenzij Frisian Travel schriftelijk heeft toegezegd voor dat document te zullen zorgen.
Annulering door de opdrachtgever
Artikel 6
Indien een reisovereenkomst geheel of gedeeltelijk (uitsluitend schriftelijk) wordt geannuleerd door opdrachtgever, is opdrachtgever Frisian Travel de volgende annuleringskosten verschuldigd, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen:
a. Bij annulering tot 6 weken vóór de dag van vertrek: 75% van de reissom.
b. Bij annulering vanaf 6 weken tot en met de dag van vertrek of later: gehele reissom.
Indien één of meer reiziger(s) behorende tot dezelfde groep annuleren, gelden bovengenoemde percentages vermenigvuldigd met de reissom per persoon en voorts vermenigvuldigd met het aantal reizigers dat heeft geannuleerd. In het geval een of meer
reizigers behorende tot een groep afzien van deelname aan de reis heeft Frisian Travel het recht de reissom te verhogen. Frisian Travel is gehouden de verhoogde reissom zo spoedig mogelijk aan de opdrachtgever bekend te maken. Indien opdrachtgever deze verhoogde prijs vervolgens niet onverwijld schriftelijk accepteert, dan geldt dit als annulering van de gehele reis en is opdrachtgever de volledige annuleringskosten verschuldigd zoals aangegeven onder a en b.
Ontbinding door Frisian Travel
Artikel 7
Frisian Travel heeft het recht voor- of tijdens de reis de reisovereenkomst met onmiddellijke ingang en zonder rechtelijke tussenkomst te ontbinden, indien er zich omstandigheden voordoen of redelijkerwijs zich kunnen voordoen, waardoor een ongestoorde uitvoering van de reisovereenkomst niet kan worden gegarandeerd. Na ontbinding wordt de reeds betaalde reissom binnen twee weken aan opdrachtgever terugbetaald echter verminderd met de kosten welke Frisian Travel heeft moeten maken en verplicht is te betalen aan derden. Opdrachtgever komt in dit geval geen recht op enige schadevergoeding toe.
Wijziging door Frisian Travel
Artikel 8
Indien de dienstverleners die door Frisian Travel bij de uitvoering van de reis worden ingeschakeld niet, dan wel niet tijdig in staat zijn de overeengekomen diensten te verlenen heeft Frisian Travel voor of tijdens de reis het recht de reisovereenkomst te wijzigen. Indien de dienst welke verricht wordt door derde niet c.q. niet tijdig dan wel niet behoorlijk kan worden uitgevoerd, is Frisian Travel niet aansprakelijk voor enige schadevergoeding indien blijkt dat Frisian Travel zich voldoende heeft ingespannen om de derde partij tot nakoming van deze dienst te bewegen. Indien in (een deel van) de diensten niet kan worden voorzien zal Frisian Travel zich inspannen om passende, alternatieve regelingen te treffen met het oog op de continuering van de reis, echter voorzover daar geen extra kosten voor Frisian Travel aan verbonden zijn.
Aansprakelijkheid Frisian Travel
Artikel 9, lid 1
Frisian Travel is niet aansprakelijk voor het niet of niet behoorlijk uitvoeren van de reisovereenkomst, voorzover de tekortkomingen niet te wijten zijn aan haar schuld, noch krachtens de Nederlandse Wet of in het verkeer in Nederland geldende opvattingen voor haar rekening komen.
Artikel 9, lid 2
Frisian Travel is niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van het niet goed uitvoeren van de reisovereenkomst, indien en voorzover de tekortkomingen in de uitvoering toe te schrijven zijn aan de opdrachtgever c.q. de betrokken reizigers.
Artikel 9, lid 3
Wanneer Frisian Travel aansprakelijk is voor de door opdrachtgever c. q. de reizigers geleden schade, zal haar aansprakelijkheid beperkt c.q. uitgesloten zijn overeenkomstig de terzake geldende wettelijke bepalingen of internationale verdragen.
Frisian Travel aanvaardt evenmin aansprakelijkheid voor schade waarvoor een reis- en/of annuleringverzekering dekking pleegt te geven.
Frisian Travel draagt voorts geen aansprakelijkheid voor schade ontstaan door derving van reisgenot of schade welke betrekking heeft op de uitoefening van het beroep of bedrijf van opdrachtgever c.q. de reiziger(s).
Alle overige schades waarvoor Frisian Travel zou kunnen worden aangesproken, met uitzondering van schade door dood of letsel van de reiziger(s) zijn beperkt tot ten hoogste eenmaal de reissom per persoon.
Artikel 9, lid 4
De in dit artikel opgenomen uitsluitingen en/of beperkingen van de aansprakelijkheid van Frisian Travel gelden ook ten behoeve van werknemers van Frisian Travel alsmede eventuele betrokken dienstverleners, alsmede hun personeel, tenzij verdrag of wet dit uitsluit.
Verplichtingen opdrachtgever/reiziger
Artikel 10, lid 1
Opdrachtgever(s) alsmede de betrokken reiziger(s) is/zijn verplicht tot naleving van alle aanwijzingen van Frisian Travel ter bevordering van een goede uitvoering van de reis en is/zijn aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door zijn/hun ongeoorloofde gedragingen, te beoordelen naar de maatstaf van het gedrag van een correcte reiziger.
Artikel 10, lid 2
De opdrachtgever c.q. reiziger die zodanig hinder of last oplevert of kan opleveren, dat een goede uitvoering van een reis daardoor in sterke mate wordt bemoeilijkt of kan worden bemoeilijkt, kan door Frisian Travel van (voortzetting van) de reis worden uitgesloten, indien van Frisian Travel in redelijkheid niet kan worden gevergd dat de overeenkomst wordt nagekomen. Alle hieruit voortvloeiende kosten komen voor rekening van opdrachtgever of de betrokken reiziger(s), indien en voorzover de gevolgen van hinder of last hem kunnen worden toegerekend.
Rente en incassokosten
Artikel 11
Indien niet tijdig aan een geldelijke verplichting jegens Frisian Travel is voldaan, is er over de hoofdsom een rente verschuldigd van 1% per iedere maand of gedeelte van een maand der vertraging. Voort is opdrachtgever dan gehouden tot vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten gelijk aan 15% van het gevorderde, vermeerderd met € 45,– kosten, met een minimum van totaal € 65,-
Overmacht
Artikel 12
In geval van overmacht heeft Frisian Travel het recht de reisovereenkomst zonder opzegging en/of ingebrekestelling en zonder gerechtelijke tussenkomst, geheel of ten dele te ontbinden zonder dat Frisian Travel tot enige schadevergoeding gehouden zal zijn.
Klachten
Artikel 13, lid 1
Een geconstateerde tekortkoming in de uitvoering van de reisovereenkomst, dient zo spoedig mogelijk, mondeling ( evt. per telefoon) en/of schriftelijk (eventueel per e-mail) te worden gemeld bij de betrokkenen dienstverlener en bij Frisian Travel, zodat laatstgenoemden voor een passende oplossing kunnen zorgdragen.
Artikel 13, lid 2
Klager dient zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen (bijv. foto, film, video, schriftelijke verklaringen enz.) ter ondersteuning van de klacht en eventuele bijzonderheden die zich dienaangaande voordoen.
Artikel 13, lid 3
Na terugkeer dient klager, indien de klacht niet naar behoren of tevredenheid is afgehandeld, zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 3 weken na terugkeer, de klacht schriftelijk per aangetekend schrijven, ondersteund met bewijsmateriaal, te melden en toe te lichten bij Frisian Travel.
Artikel 13, lid 4
De ontvangst van het onder lid 3 genoemde schrijven wordt door Frisian Travel bevestigd, waarna de klacht in behandeling wordt genomen. Uiterlijk 6 weken na ontvangst van de klacht zal Frisian Travel met een voorstel ter afhandeling van de klacht komen.
Artikel 13, lid 5
Indien achteraf blijkt dat niet is voldaan aan de meldingsplicht en de dienstverlener en/of Frisian Travel niet in de gelegenheid zijn gesteld de tekortkoming te verhelpen, kan een eventueel recht op schadevergoeding dienovereenkomstig worden beperkt of uitgesloten.
Artikel 13, lid 6
Indien de klacht niet tijdig is ingediend, wordt deze niet in behandeling genomen,tenzij de klager verschoonbaar heeft gehandeld.
Artikel 13, lid 7
Als een klacht niet tijdig tot tevredenheid is opgelost of als ter zake geen genoegdoening is verschaft, kan de klager desgewenst tot uiterlijk 3 maanden na afloop van de reis het geschil schriftelijk voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag.
Artikel 13, lid 8
De Geschillencommissie doet een uitspraak onder de voorwaarden, vastgelegd in het desbetreffende reglement. De beslissing van de Geschillencommissie geschiedt bij wege van een partijen bindend advies. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
Artikel 13, lid 9
De klager die geen gebruik wenst te maken van de in lid 7 en lid 8 geschetste procedure heeft het recht zich tot de bevoegde Nederlandse rechter te wenden.
Algemene bepalingen
Artikel 14
Frisian Travel en opdrachtgever komen uitdrukkelijk overeen dat op de gesloten reisovereenkomst geen andere algemene dan wel bijzondere voorwaarden dan de onderhavige van toepassing zijn.
Indien opdrachtgever met enige verplichting in gebreke blijft, is Frisian Travel bevoegd alle bescheiden van de opdrachtgever onder zich te houden zolang opdrachtgever niet aan zijn verplichting heeft voldaan.
Opdrachtgever vrijwaart Frisian Travel voor alle aanspraken van reiziger(s) of derden welke het gevolg zijn van handelen of nalaten van opdrachtgever c.q. de betrokken reiziger(s).
Alle geschillen, die mochten ontstaan naar aanleiding van de reisovereenkomst, zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter, voorzover de wet dit toelaat, terwijl voorts op de reisovereenkomst Nederlands recht van toepassing zal zijn.
Van toepassing is steeds de laatste versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het totstandkomen van de onderhavige reisovereenkomst.
Januari 2019, 2de editie